Zawieszenie pneumatyczne wciąż najczęściej możemy spotkać w drogich autach, często niedostępnych dla kieszeni zwykłego Kowalskiego. Coraz częściej jednak można spotkać je w samochodach typu SUV czy kombi . Jaka jest podstawowa różnica między zawieszeniem klasycznym a pneumatycznym?
Sklep Airmatic: miech audi a6 c6
Czym charakteryzuje się zawieszenie pneumatyczne?
Główna różnica tkwi przede wszystkim w konstrukcji. Klasyczne zawieszenie zbudowane jest z prostych i dobrze znanych wszystkim podzespołów, takich jak sprężyna, wahacze i amortyzator, których zadaniem jest niwelowanie nierówności na jezdni i podniesienie komfortu jazdy. W zawieszeniach pneumatycznych do tych standardowych elementów dodano zespolony z amortyzatorem miech, który wypełniony sprężonym powietrzem pozwala na jeszcze lepsze niwelowanie wszelkich drgań i nierówności.. Nie dziwi zatem, że ten typ zawieszenia tak chętnie stosowany jest w SUVach, które przecież z założenia stworzone są do jazdy poza miastem.
Jakie korzyści daje zawieszenie pneumatyczne?
Pneumatyczny typ zawieszenie ma sporo zalet, w porównaniu do modelu tradycyjnego – począwszy od wyraźnie lepszego komfortu podczas jazdy po nierównych drogach, świetnie sprawdza się na drogach gruntowych, w offroadach i wszędzie tam, gdzie o asfalcie można jedynie pomarzyć . Jednak warto pamiętać o tym, że usterki w zawieszeniach pneumatycznych muszą być wykrywane i usuwane stosunkowo wcześnie , co pozwoli na odpowiednio szybkie wykrycie usterki i ewentualną regenerację uszkodzonych elementów zawieszenia, zanim stanie się to niemożliwe. Dlatego zawieszenia pneumatyczne należy sprawdzać co 30 tysięcy kilometrów.