ZAŁÓŻ WYGODNE BUTY, BO MASZ DO PRZEJŚCIA CAŁE ŻYCIE

ZAŁÓŻ WYGODNE BUTY, BO MASZ DO PRZEJŚCIA CAŁE ŻYCIE

Witajcie Kochani!

Dzisiaj trochę bliżej przyjrzymy się dziczyźnie, która powraca do łask i coraz częściej pojawia się w propozycjach oferowanych przez restauracje, natomiast nie zagościła na dobre w Waszych domach. Myślę,że warto dowiedzieć się, ile cennych składników kryje się w tym rodzaju mięsa,a może dzięki temu częściej zaczniecie po nie sięgać? Spróbujmy!

Czym jest dziczyzna ?

  • mięso z sarny, dzika, królika, jelenia,
  • mięso zwierząt dzikich i zwierząt hodowlanych,
  • delikatne i chude,
  • charakterystyczny, wyrazisty smak,
  • dostępne w formie filetów, steków, mięsa mielonego, mięsa suszonego, produktów wędliniarskich,

Jakie składniki odżywcze zawiera ?

  • białko,
  • witamina B12, B2, B6,
  • żelazo,
  • cynk,
  • fosfor,
  • niacynę,
  • selen,
  • miedź,
  • kwasy tłuszczowe omega 3.

Dziczyzna, a niedokrwistość spowodowana niedoborem żelaza (anemia) :

  • dobre źródło żelaza,
  • zawartość hemoglobiny odpowiedzialnej za transport tlenu w organizmie = wytwarzanie energii i usprawnienie przemiany materii,
  • polecane szczególnie dla miesiączkujących kobiet, matek karmiących, kobiet ciężarnych, osób podczas rekonwalescencji, dzieci w okresie dorastania, nastolatków,

W jaki sposób jedzenie dziczyzny chroni serce ?

  • niska zawartość mało nasyconych tłuszczów,
  • wysoka zawartość witamin B6, B12 = zapobieganie gromadzeniu się homocysteiny (uszkodzenie naczyń krwionośnych, rozwój miażdżycy, choroba niedokrwienna serca),
  • obecność kwasów tłuszczowych omega 3 = wspomaganie pracy serca, zapobieganie skrzeplinom,
  • niskotłuszczowe ( poniżej 4g na 100 g mięsa).

Co to jest sprzężony kwas linolowy ?

  • CLA,
  • typ tłuszczu obecny w mięsie zwierząt przeżuwających pokarm,
  • działanie antynowotworowe,
  • redukcja tkanki tłuszczowej (zwłaszcza brzusznej),
  • korzystny wpływ na poziom dobrego cholesterolu we krwi.

Dlaczego białko jest ważne ?

  • zdrowie kości, mięśni, skóry, włosów, paznokci,
  • niezbędne podczas trawienia pokarmów,
  • rozkładanie obcych dla organizmu substancji chemicznych.

Składniki odżywcze w wybranej dziczyźnie (100 g) :

DUSZONY KRÓLIK :

  • energia (kcal) – 170
  • białko (g) – 29
  • tłuszcz całkowity (g) – 5,5
  • tłuszcze omega 3 (mg) – 340
  • żelazo (mg) – 1
  • cynk (mg) – 2

PIECZONA SARNINA :

  • energia (kcal) – 159
  • białko (g) – 33
  • tłuszcz całkowity (g) – 3
  • tłuszcze omega 3 (mg) – 53
  • żelazo (mg) – 5
  • cynk (mg) – 3

GRILLOWANY DZIK :

  • energia (kcal) – 116
  • białko (g) – 27
  • tłuszcz całkowity (g) – 7,5
  • tłuszcze omega 3 (mg) – 102
  • żelazo (mg) – 4
  • cynk (mg) – 4

Zalecane spożycie dziczyzny :

  • chude czerwone mięso (w tym dziczyzna) – 3 – 4 razy w tygodniu,
  • porcja : 150 g
  • najlepsza duszona lub gotowana (ze względu na łatwo wysychające mięso)

Zalety spożywania dziczyzny :

  • niska zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych,
  • obfitość żelaza zapobiegającemu niedokrwistości,
  • zawartość sprzężonego kwasu linolowego o działaniu antynowotworowym

Kilka „sposobów” na dziczyznę :

  1. Z JEŻYNAMI – 4 steki sarniny oprószyć solą i czarnym pieprzem. Usmażyć na oliwie przez 2 minuty z każdej strony. W rondelku zagotować szklankę bulionu wołowego i 3 łyżki dżemu jeżynowego, dodać świeże jeżyny i steki sarniny. Gotować 2 minuty
  2. SMAŻONA – 4 filety z królika oprószyć solą i czarnym pieprzem. Usmażyć na łyżce oliwy przez 3 minuty z obydwu stron. Obłożyć plasterkami czosnku i jałowcem. Odstawić na 5 minut i później podawać.
  3. ZAPIEKANKA – Do żaroodpornego naczynia przełożyć pokrojonego królika, posiekaną cebulę, 400 g krojonych pomidorów, szklankę czerwonego wina, 3 łyżki skrojonego boczku i liść laurowy. Całość piec 3 godziny w piekarniku rozgrzanym do 160 stopni Celsjusza (pod przykryciem).
  4. RAGOUT – Cebulę, 3 ząbki czosnku, łodygę selera naciowego i marchew drobno posiekać. Warzywa podsmażyć na łyżce oliwy,dodać 500 g mielonego mięsa z dzika i zrumienić. Dolać szklankę czerwonego wina i 400 g pomidorów z puszki,dusić na wolnym ogniu. Podawać z ugotowanym makaronem i startym serem typu parmezan.
  5. W SOSIE MUSZTARDOWYM – Comber z królika pokroić na niewielkie kawałki, obtoczyć w mące i zrumienić na maśle. Dodać 3 łyżki białego wina i podgrzewać do jego odparowania. Dodać 3/4 szklanki śmietany 12% i 2 łyżki musztardy francuskiej, udusić na wolnym ogniu.

 

Jeżyny, ostatnimi czasy tak bardzo zapomniane w kuchni, a przecież tak pyszne i wielofunkcyjne. Świetnie odnajdują się zarówno w daniach wytrawnych, jak i w słodkich wypiekach. Ponadto owoce te są bogate w błonnik, chroniący nasz organizm przed wchłanianiem tłuszczy, a także dzięki swym właściwościom antyoksydacyjnym, stanowią podstawę diety antynowotworowej.
Dzisiaj połączenie dwóch wariantów smakowych : słodko – kwaśnej jeżyny oraz słonej pistacji, które są prawdziwą bombą antyoksydacyjną i zdrowotną!
Mianowicie przedstawiam przepis na kruche, maślane ciasto z serowo – jeżynowym musem, otulone kruszonką pistacjową.
Brzmi dosyć skomplikowanie, ale tak naprawdę jest to łatwy sposób na zaskoczenie rodziny i znajomych.

Udanego wypiekania 😉

SKŁADNIKI :

(spód)

  • ciastka ‚HIT’ – czekoladowe z waniliowym nadzieniem: 300 g
  • masło: 100 g
  • gorzka czekolada: 50 g

(nadzienie)

  • jogurt naturalny: 400 g
  • serek homogenizowany lub twarogowy * : 400 g
  • białka jaj: 4 sztuki
  • jeżyny: 350 g
  • cukier: 20 g

(kruszonka)

  • pistacje (400 g)

PRZYGOTOWANIE :

  1. Ciastka ‚HIT’ rozdrobnić na miał.
  2. Masło roztopić w rondelku i pozostawić do ostudzenia.
  3. Czekoladę gorzką rozpuścić w kąpieli wodnej.
  4. Połączyć wszystkie składniki.
  5. Kwadratową blaszkę (20 x 20 cm) lub tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia.
  6. Uzyskaną masę wylać na spód przygotowanej blachy.
  7. Wstawić do lodówki.
  8. Piekarnik nastawić na 170 stopni Celsjusza.
  9. Białka ubić na sztywną pianę.
  10. Jogurt naturalny, serek homogenizowany, jeżyny i cukier zmiksować.
  11. Dodać ubite białka jaj i delikatnie wymieszać za pomocą drewnianej łyżki.
  12. Masę serowo – jeżynową przelać na gotowy spód.
  13. Ciasto przełożyć do nagrzanego piekarnika i piec 40 minut.
  14. Pistacje obrać i rozkruszyć na podpieczony mus serowy.
  15. Udekorować świeżymi owocami.

Smacznego !

Powiązane wpisy:

One comment on “ZAŁÓŻ WYGODNE BUTY, BO MASZ DO PRZEJŚCIA CAŁE ŻYCIE”

  1. Magdzialena napisał(a):

    Moim najlepszym wypróbowanym przepisem na wykorzystanie jerzyn jest przepyszna tarta malinowo-jerzynowa ❤ obłędnie bajeczna, jednak połączenie jerzyn i pistacji? Czemu nie! Dwa pyszne składniki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *