WSZYSTKO STWORZONE DLA TEGO, KTO WIERZY W SUKCES.

WSZYSTKO STWORZONE DLA TEGO, KTO WIERZY W SUKCES.

Witajcie Kochani!

Jednak spodobał Wam się post o oregano,dlatego też, pozostając w tematyce ziół, dzisiaj nieco więcej o tymianku 😉

Tymianek i jego gatunki:

  • 60 różnych odmian (francuski, srebrzysty, cytrynowy, pomarańczowy),
  • bardzo małe liście o pofalowanym, wydłużonym, owalnym kształcie,
  • wierzch listków szarozielony, natomiast ich spód srebrzystobiały
  • tymianek+ gałązki natki pietruszki + liść laurowy = francuski bouquet garni (mieszanka ziół używana do zup, gulaszy, bulionu),
  • delikatny aromat

Zalety spożywania tymianku:

  • właściwości antybakteryjne,
  • dostępność na rynku,
  • zawartość dużej ilości przeciwutleniaczy,
  • dobroczynny wpływ na drogi oddechowe,
  • wzmacnianie odporności.

 

Przechowywanie ziół:

  • świeży tymianek : lodówka = owinięcie w lekko wilgotny ręcznik papierowy
  • suszony tymianek : chłodne miejsce = szczelnie zamykany, szklany pojemnik(maksymalnie 6 miesięcy)

Jakie składniki odżywcze zawiera tymianek?

  • potas (normalizacja rytmu serca, stabilizacja ciśnienia krwi, wspomaganie procesów przemiany materii, regulacja tempa bicia serca, udział w przewodnictwie nerwowym,zapobieganie obrzękom, wpływ na równowagę kwasowo-zasadową)
  • wapń (działanie przeciwobrzękowe, przeciwzapalne, antyalergiczne, wspomaganie procesów przemiany materii,prawidłowe skurcze mięśni,budulec kości i zębów, udział w procesie krzepnięcia krwi)
  • błonnik (usprawnianie przewodu pokarmowego, zmniejszanie uczucia głodu, ochrona przed żylakami odbytu,polipami,zaparciami,nowotworami jelit, pobudzenie wydzielania śliny, zmniejszenie wartości energetycznej posiłku,ochrona śluzówki żołądka, zapobieganie przyswajania metali ciężkich z pożywienia, hamowanie rozwoju bakterii Salmonelli)
  • olejki eteryczne (zapobieganie powstawania siniaków,pomoc w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, wpływ na pracę serca, obniżanie poziomu cholesterolu, pomoc w oczyszczaniu dróg moczowych, zbawienny wpływ na wzrok)
  • kwas rozmarynowy (spowolnienie procesów starzenia, wspomaganie procesów regeneracyjnych,zapobieganie wirusowi opryszczki,pomoc w walce z astmą oskrzelową i chorobą wrzodową,działanie uspokajające i odprężające)
  • luteolina (działanie moczopędne, zapobieganiu zachorowaniu na reumatoidalne zapalenie stawów, spowalnianie procesu starzenia, ochrona mózgu przed utratą pamięci i spowolnieniem reakcji,działanie przeciwzapalne, pomoc w profilaktyce autyzmu i choroby Alzheimera)
  • tymol (działanie przeciwkaszlowe, odkażanie organizmu, pobudzanie ukrwienia jelit i żołądka, działanie przeciwpasożytnicze)
  • beta – karoten (spowolnienie procesów starzenia, wzrost kości i włosów, obniżenie stężenia cholesterolu we krwi, ochrona przed infekcjami, zmniejszenie ryzyka zachorowań na nowotwór krtani, wargi i przełyku)

Jak tymianek chroni komórki przed uszkodzeniem?

  • zwiększenie udziału korzystnych kwasów tłuszczowych w błonach komórkowych starzejących się komórek,
  • działanie przeciwutleniające,
  • spowalnianie procesu starzenia się komórek mózgowych.

Jak tymianek wpływa na kaszel i objawy przeziębienia?

  • łagodzenie dolegliwości ze strony układu oddechowego,
  • zmniejszenie trudności w odkrztuszaniu,
  • obecność olejków eterycznych tj. karwakol, borneol, gamma-terpinen, p-cymen i tymol = klucz do zdrowotnego działania tymianku
  • zapobieganie zapaleniom oskrzeli.

Tymianek jako naturalny środek antybakteryjny:

  • powstrzymywanie rozwoju gronkowca złocistego, bakterii Bacillus subtisis, bakterii Escherichia coli, bakterii Shigella sonnei,
  • naturalny środek konserwujący,
  • działanie przeciwbakteryjne,
  • działanie przeciwgrzybicze.

Wartość odżywcza w łyżeczce świeżego tymianku (5g) :

  • energia : 0,7 kcal,
  • błonnik : 0,1 g,
  • żelazo : 0,1 mg,
  • wapń : 3 mg,
  • magnez : 1 mg,
  • potas : 5 mg.

Kilka sposobów na wykorzystanie tymianku w potrawach:

  1. Pieczone warzywa – W naczyniu żaroodpornym ułożyć grubo pokrojone ziemniaki i marchew pokrojoną w słupki.Skropić oliwą z oliwek i posypać listkami tymianku oraz posiekanym czosnkiem.Nastawić piekarnik na 180 stopni Celsjusza i piec warzywa do miękkości
  2. Kotleciki – Do miski przełożyć zmieloną baraninę, posiekany tymianek i czosnek, pokruszony miękisz chleba graham i jajo. Dobrze wyrobić rękoma na gładką masę. Uformować z niej kotleciki,a następnie smażyć na oliwie.
  3. Ruloniki – Na arkusz papieru do pieczenia wyłożyć filet z dorsza, posmarować łyżką masła, ułożyć gałązkę tymianku, skropić sokiem z cytryny, posypać solą morską i świeżo zmielonym czarnym pieprzem.Nastawić piekarnik na 180 stopni Celsjusza.Z ryby utworzyć rulonik, który piec 10 minut.
  4. Mieszanka orzechowa – W misce wymieszać szklankę orzechów nerkowca, włoskich, ziemnych i pistacjowych.Dodać 15 g posiekanego tymianku, 5 g chilli w płatkach, 15 g brązowego cukru i odrobinę oliwy.Dobrze wymieszać.Nastawić piekarnik na 180 stopni Celsjusza.Orzechy rozłożyć równomiernie na blasze do pieczenia i prażyć 10 minut
  5. Kurczak – Nastawić piekarnik na 180 stopni Celsjusza.W misce wymieszać kaszę manną, posiekany tymianek i starty parmezan.Filety z piersi kurczaka oprószyć mąką z solą, zanurzyć w jaju, obtoczyć w przygotowanej panierce i ułożyć na blasze.Piec do zrumienienia.

Dzisiaj przygotowałam dla Was 2 przepisy – jeden wariant to wytrawne kotleciki, natomiast drugim wariantem są słodkie ciasteczka, czyli propozycje zarówno na lunch jak i deser. Wypróbujcie sami!

1. Kukurydziane kotleciki

SKŁADNIKI:

  • tofu naturalne: 150g
  • kasza kuskus: 150g
  • kukurydza: 200g
  • pomidory suszone: 50g
  • jajo: 1 sztuka
  • pestki słonecznika: 20g
  • olej rzepakowy: 20ml
  • przyprawy: chilli, sól, pieprz, tymianek, kurkuma, papryka wędzona

PRZYGOTOWANIE:

  1. Kaszę kuskus przygotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
  2. Tofu, suszone pomidory pokroić na mniejsze kawałki.
  3. Ugotowaną kaszę, tofu, suszone pomidory, kukurydzę i jajo zmiksować razem za pomocą blendera na jednolitą masę.
  4. Pestki słonecznika uprażyć na suchej patelni.
  5. Na patelni rozgrzać olej.
  6. Uprażone pestki oraz przyprawy dodać do zmielonej masy i wymieszać.
  7. Z tak powstałej masy formować kotlety i smażyć na złoto z obydwu stron.

2. Ciasteczka ze skittles’ami

SKŁADNIKI:

  • mąka kukurydziana: 190g
  • masło: 100g
  • cukier trzcinowy: 50g
  • jajo: 1 sztuka
  • cukier wanilinowy: 5g
  • soda oczyszczona: 2,5g
  • skittles: 200g
  • sól

PRZYGOTOWANIE:

  1. Piekarnik nastawić na 180 stopni Celsjusza.
  2. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia.
  3. Masło utrzeć z cukrem trzcinowym i wanilinowym za pomocą miksera.
  4. Dodać jajo i zmiksować.
  5. Dodać mąkę, sodę, sól i ponownie zmiksować.
  6. Dodać cukierki i dokładnie wymieszać.
  7. Z tak powstałego ciasta formować kulki i układać na przygotowaną blaszę, lekko spłaszczając.
  8. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 30 minut.

Smacznego!

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *