WIELE JEST PRZESZKÓD,BY POKOCHAĆ SZCZERZE

WIELE JEST PRZESZKÓD,BY POKOCHAĆ SZCZERZE

Witajcie Kochani!

Dzisiaj porozmawiamy o cukrzycy typu 2, która na ten moment przestała być zwykłą chorobą. Rozprzestrzenia się w zawrotnym tempie, niczym średniowieczne zarazy,a przecież żyjemy w czasach rozwoju medycyny i wszelkich środków zapobiegawczych. Dlaczego? Dlatego,że czynnikiem definitywnie prowadzącym do jej powstania jesteśmy my sami. Jednak okazuje się,że to olbrzymi plus w walce z chorobą i przeciw niej, ponieważ każdy NASZ krok w stronę zdrowia przyczynia się do niwelowania objawów. Możecie więcej, niż Wam się wydaje.

Jeśli ktoś z Was,czytających, boryka się z problemem cukrzycy typu 2 lub z otyłością, mam prośbę- nie dopuszczaj myśli,że jesteś na straconej pozycji. Pomyśl, co byłoby,gdybyś mając roczek miał tyle wątpliwości,co teraz. Czy nauczyłbyś się chodzić, mówić, pisać? Zjadłbyś cokolwiek? Poznawał świat przez dotyk i doświadczenie? Sam widzisz, ile już dokonałeś w swoim życiu(z pewnością jest tego jeszcze więcej, gdybyś zaczął doceniać swoje najmniejsze sukcesy). Pomyśl o tym. A teraz zacznij walczyć. Powiedz sobie DOŚĆ. To podstawowy,pierwszy krok, w stronę lepszego,zdrowego życia. Jeszcze jesteś w stanie je zmienić.

Cukrzyca typu 2 w liczbach :

  • liczba chorujących na świecie: 300 mln ludzi (do 2025 roku liczba ta może sięgnąć 380 mln)
  • liczba chorujących w Polsce: 2,6 mln ludzi (nie wliczając przypadków ludzi, u których nie została wykryta)
  • co 5 sekund diagnozowana jest cukrzyca na świecie
  • co 10 sekund umiera osoba, chora na cukrzycę
  • co roku, liczba osób chorujących, powiększa się o około 7 mln
  • co roku 3,8 mln zgonów to te, spowodowane powikłaniami cukrzycowymi
  • najwięcej przypadków amputacji kończyn w Polsce to te, które spowodowane są tzw. „stopą cukrzycową” (38 dziennie)
  • cukrzyca typu 2 to 90% ze wszystkich przypadków zachorowań na cukrzycę
  • 3 tys. osób rocznie traci wzrok, ze względu na późne zdiagnozowanie choroby i zlekceważenie pierwszych objawów
  • 5 % kobiet w ciąży wywołuje u siebie cukrzycę typu 2,ze względu na nieodpowiednie odżywianie
  • Polska jest na 25 miejscu w Europie, jeśli mowa o skuteczności sposobów zwalczania cukrzycy (na 29 państw)
  • co 15 Polak ma cukrzycę (u lekarza rejestruje się co 8)
  • 1 choroba uznana przez ONZ za epidemię
  • 70-90 mg% -ilość prawidłowej glikemii na czczo

Czym jest cukrzyca typu 2?

  • przewlekła choroba metaboliczna
  • charakteryzuje się podwyższonym poziomem glukozy we krwi
  • ściśle związana z otyłością

Dlaczego liczba chorych stale rośnie?

  • brak obserwowania własnego organizmu
  • dostępność produktów bogatych w cukry proste
  • spożywanie posiłków w pośpiechu
  • brak racjonalnej diety zgodnie z dobrymi warunkami żywieniowymi
  • niedobór warzyw w diecie
  • brak lub minimalna aktywność fizyczna
  • powszechność produktów wysoko przetworzonych
  • nadmierny stres
  • powszechność „diet cud”, które zaburzają metabolizm
  • wzrost insulinooporności (więcej na jej temat znajdziecie TU)
  • brak kontroli własnego PPM (podstawowej przemiany materii, która zmienia się wraz z wiekiem – zamiast przyjmować mniej kalorii,zaczynamy w mniejszym stopniu dbać o sylwetkę i zważać na to, co trafia do naszego żołądka)

Ogólne zasady racjonalnej diety:

  1. Rozłożenie posiłków w ciągu dnia – 5 posiłków dziennie (co 3-4 godziny).
  2. Dostarczenie wszystkich składników odżywczych.
  3. Odpowiednie nawodnienie organizmu.
  4. Spożywanie pierwszego posiłku nie później, niż godzinę po przebudzeniu.
  5. Spożywanie ostatniego posiłku nie później, niż 3 godziny przed snem.
  6. Odpowiedni rozkład dobowej kaloryczności posiłków: 25% = śniadanie; 15% = drugie śniadanie; 35% = obiad; 10% = podwieczorek; 15% = kolacja
  7. Wybór cukrów złożonych(pełne ziarna, warzywa strączkowe) i tłuszczów nienasyconych.
  8. Utrzymywanie stałej, odpowiedniej wagi ciała.
  9. Zadbanie o obecność produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG) w każdym posiłku.

Jaką rolę odgrywa dieta?

  • kontrola stężenia glukozy we krwi
  • osiągnięcie właściwego poziomu tłuszczów we krwi
  • utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego
  • kontrola masy ciała
  • zapobieganie lub spowolnienie powikłań

Powikłania związane z chorobą:

  • ślepota – wysoki poziom glukozy we krwi może uszkodzić naczynia krwionośne,które zaopatrują siatkówkę oka(degeneracja prowadzi do wylewu krwi do siatkówki oka)
  • choroba niedokrwienna serca – ryzyko wystąpienia u cukrzyków jest od 2 do 4 razy większe, niż u zdrowego człowieka
  • niewydolność nerek – wysoki poziom glukozy może stać się przyczyną utraty funkcji nerek (usuwanie produktów przemiany materii),co wiąże się z koniecznością wykonywania dializ
  • uszkodzenie nerwów – neuropatia cukrzycowa – czuciowa i autonomiczna(wysoki poziom glukozy powoduje zaburzenie zdolności nerwów do przesyłania i odbioru bodźców)
  • stopa cukrzycowa – drętwienie, mrowienie, zaburzenia czucia, trudno gojące się owrzodzenia, zmiany skóry stóp i paznokci(amputacja kończyny)
  • celiakia – niemożność spożywania pokarmów zawierających gluten (jęczmień, owies, ryż, pszenica)

Jaką rolę odgrywa aktywność fizyczna?

  • zwiększa wrażliwość mięśni na insulinę, co pomaga w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi
  • zredukowanie poziomu stresu negatywnie wpływającego na poziom glukozy we krwi
  • wzmocnienie organizmu
  • utrata wagi
  • poprawa nastroju i samopoczucia
  • najlepsze dyscypliny w walce z cukrzycą: pływanie, jazda na rowerze, bieganie, jazda na rolkach, jazda na nartach, jazda na łyżwach, zajęcia fitness

Mam nadzieję,że po przeczytaniu tego tekstu chociaż kilkoro z Was zastanowi się nad tym, co codziennie trafia do jego żołądka. Moim zamysłem nie jest nikogo przestraszyć,czy wzbudzić jakąkolwiek panikę,ale cukrzyca typu 2 stała się chorobą, o której trzeba rozmawiać. Nie można się jej bać. Pamiętajcie,że sami decydujecie o tym, co ostatecznie jecie i jak wygląda Wasza aktywność fizyczna. Sami wiecie, na ile możecie sobie pozwolić. Tylko swoim wyborom możecie ufać, tym bardziej, że często produkty typu „light” i „stworzone dla diabetyków” zawierają wiele kalorii i są tłuste.

Skoro to Wy decydujecie, to myślę,że warto podjąć trochę wysiłku i żyć w zgodzie ze sobą,a organizm na pewno pozytywnie się odpłaci.

Na zakończenie tematu cukrzycy typu 2, przed Wami kilka przepisów, które możecie przyrządzić i zjeść bez skrupułów, nawet jeśli jesteście diabetykami.

1. Rolada z kurczaka

SKŁADNIKI:

  • kurczak: 500g
  • jajo: 1 sztuka
  • jogurt naturalny: 50g
  • cebula: 50g
  • czosnek: 5g
  • szpinak świeży: 400g
  • orzechy włoskie: 20g
  • olej rzepakowy: 15g
  • przyprawy: pieprz kolorowy,tymianek

PRZYGOTOWANIE:

  1. Na patelni rozgrzać tłuszcz.
  2. Podsmażyć drobno pokrojoną cebulę i posiekany czosnek.
  3. Mięso z kurczaka zmiksować z cebulką, jogurtem, jajem i przyprawami.
  4. Tak powstałą masę chłodzić w lodówce 30 minut.
  5. W dużym garnku zagotować wodę.
  6. Schłodzoną masę wyłożyć na papier do gotowania i rozprowadzić na kształt prostokąta.
  7. Równomiernie rozłożyć liście szpinaku i orzechy.
  8. Ciasno zwinąć w rulon wraz z papierem, tworząc „cukierka”.
  9. Tak przygotowaną roladę włożyć do wrzącej wody i gotować 20 minut.

Ps.

  1. U mnie na zdjęciu podana z kaszą z dodatkiem kurkumy.
  2. Świetnie sprawdza się również jako przekąska na zimno, czy też dodatek do kanapek.

2. Tofurnik

SKŁADNIKI:

(masa biała)

  • tofu: 900g
  • mleko kokosowe: 90g
  • cytryna: 30g
  • sok z pomarańczy 100%: 200g
  • ksylitol: 150g
  • skrobia ziemniaczana: 75g

(masa brązowa)

  • siemię lniane: 60g
  • sok z pomarańczy 100%: 60g
  • ciepła woda: 60g
  • płatki owsiane górskie: 150g
  • kakao: 20g
  • daktyle: 150g
  • migdały: 20g
  • białko jaja: 1 sztuka
  • przyprawy: cynamon, kardamon,imbir,goździki,pieprz,gałka muszkatołowa

PRZYGOTOWANIE:

  1. Piekarnik nastawić na 160 stopni Celsjusza.
  2. W dużej misce zmiksować wszystkie składniki na masę brązową(oprócz białka).
  3. W osobnej misce ubić białko na sztywno.
  4. Delikatnie wymieszać z ciemną masą i wstawić do lodówki.
  5. W dużej misce zmiksować tofu,sok z cytryny,sok z pomarańczy i ksylitol.
  6. Dodać mąkę i zmiksować na gładką konsystencję.
  7. Dodać mleko kokosowe(dobrze schłodzone) i zmiksować.
  8. Przelać masę do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia.
  9. Na wierzch przełożyć schłodzoną masę brązową.
  10. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec godzinę.
  11. Po tym czasie uchylić drzwiczki piekarnika i pozostawić ciasto w środku do całkowitego ostygnięcia.

3. Domowy hummus

SKŁADNIKI:

  • ciecierzyca: 200g (namoczona dzień wcześniej)
  • pasta tahini (pasta sezamowa): 30g
  • czosnek: 5g
  • chilli: 2g
  • sok z limonki: 30ml
  • kolendra: 5g

PRZYGOTOWANIE:

  1. W garnku zagotować wodę.
  2. Namoczoną ciecierzycę gotować godzinę.
  3. Pozostawić trochę wody z gotowania, by podlewać składniki w trakcie miksowania.
  4. Odsączoną i ugotowaną ciecierzycę przełożyć do miski.
  5. Dodać pozostałe składniki i zmiksować na gładką masę.
  6. Jeśli w trakcie miksowania okaże się,że masa jest zbyt zbita- dolać pozostawioną w tym celu wodę.

Smacznego!

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *