„TAPAS DE ENSALADA”

„TAPAS DE ENSALADA”

Sięgając po jedzenie,czy to w pracy, restauracji czy w domu,nie zastanawiamy się przeważnie nad tym,skąd wzięła się dana potrawa lub rytuał związany z jej spożyciem.

Ja też w większości wypadków „po prostu” jem,ale ostatnio zaciekawił mnie zwiększony popyt na tzw.”tapas” i postanowiłam poznać sekret mini przekąsek.

Kilkoma ciekawostkami chciałam się podzielić z Wami :

  •  rytuał jedzenia „tapas” rozpoczął się wraz z rozpowszechnieniem zwyczaju przykrywania kieliszków wina kawałkiem chleba z wędliną, w andaluzyjskich barach,
  • tradycyjnie „tapas” były darmowym wyrazem grzeczności ze strony właściciela baru,
  • aktualnie przystawki stały się sposobem na „przyciągnięcie” gości- im większy wybór, tym większe zainteresowanie danym lokalem,
  • zakąski idealnie wpasowały się w modny obecnie zwyczaj szybkiego, nieformalnego spożywania posiłków,
  • antipasti to najzdrowszy, istniejący „fast food”

Jak widzimy potwierdza się reguła,iż „diabeł tkwi w szczegółach”.

Chyba każdy z nas ceni chwile spędzone w gronie rodziny, przyjaciół, znajomych przy wspólnym posiłku, kiedy to możemy zachwycać się ulubionymi bądź nowo poznanymi smakami, a przy okazji rozmawiać, śmiać się, na ten czas „zapomnieć” o codzienności. Jeśli dodatkowo, dzięki „tapas” możemy takich momentów doznawać więcej, to dlaczego nie skorzystać z takich możliwości?

Hiszpanie zwykli mawiać:”Wychodząc na tapeo nie należy przejmować się innymi sprawami ani nerwowo patrzeć na zegarek”- w imię tej maksymy postanowiłam przyrządzić lekkie, chlebowe tapas, które może stać się Waszą ulubioną przekąską podczas spotkań w gronie najbliższych 😉

SKŁADNIKI :

(chlebek)

  • mąka żytnia: 200 g
  • śliwki: 300g
  • soda oczyszczona: 5 g
  • orzechy włoskie: 100 g
  • cukier trzcinowy: 50 g
  • gorzka czekolada: 30 g
  • jaja: 2 sztuki
  • olej kokosowy: 100 ml
  • miód: 30 ml
  • maślanka: 150 ml
  • przyprawy: cynamon, kardamon

(pasta)

  • kasza jaglana: 100 g
  • nać pietruszki: 1 pęczek
  • oliwki: 15 g
  • papryka czerwona: 30 g
  • papryka zielona: 30 g
  • suszone pomidory: 10 g
  • olej z pestek dyni: 5 ml
  • przyprawy: sól, pieprz kolorowy

PRZYGOTOWANIE:

  1. Piekarnik nastawić na 170 stopni Celsjusza(przy włączonym termoobiegu).
  2. Śliwki przekroić na pół i usunąć pestki.
  3. Czekoladę roztopić w tzw.”kąpieli wodnej”.
  4. Orzechy włoskie drobno posiekać.
  5. Przełożyć do miski i zmiksować na gładką masę(najlepiej za pomocą blendera).
  6. Wszystkie składniki na chlebek przełożyć do dużej miski.
  7. Dodać zmiksowane śliwki i dokładnie wymieszać, aż powstanie jednolita masa.
  8. Formę do pieczenia wyłożyć papierem(ja używałam formy podłużnej, tzw.”keksówki”, ale do wypieku chlebka można użyć także tortownicy).
  9. Do tak przygotowanej formy przelać masę.
  10. Chlebek wstawić do nagrzanego piekarnika i piec około 30 minut.
  11. Na suchej patelni uprażyć kaszę jaglaną.
  12. Przełożyć do rondelka, zalać wrzątkiem i gotować jeszcze około 8 minut.
  13. Oliwki, paprykę czerwoną i zieloną, suszone pomidory i nać pietruszki drobno pokroić(można zostawić kilka sztuk do dekoracji)oraz przełożyć do miski.
  14. Dodać ugotowaną kaszę jaglaną i olej.
  15. Zmiksować(za pomocą blendera)na gładką masę.
  16. Zabezpieczyć folią spożywczą i schłodzić w lodówce.
  17. Podawać z ostudzonym chlebkiem.

Jaki zysk dla zdrowia ?

  • czekolada gorzka: błonnik( 10,9 g), kwasy tłuszczowe omega-6( 1,2 g), wapń( 73 mg), żelazo( 11,9 mg), magnez( 228 mg), fosfor( 308 mg), potas( 715 g), cynk( 3,3 mg), mangan( 1,9 mg), miedź( 1,7 mg)
  • orzechy włoskie: błonnik( 5 g), magnez( 150 mg), fosfor( 370 mg), cynk( 2,8 mg), żelazo( 2,6 mg), witamina E( 1 mg)
  • oliwki: błonnik( 3,2 g), wapń( 88 mg), żelazo( 3,3 mg), magnez( 4 mg)
  • kasza jaglana: potas( 195 mg), błonnik( 9 g), wapń( 8 mg), żelazo( 3 mg), magnez ( 114 mg)
  • papryka: błonnik( 1,5 g), potas( 340 mg), wapń( 18 mg), żelazo( 1,3 mg), witamina C( 245 mg), magnez( 25 mg)
  • miód: potas( 52 mg); sód( 4 mg); wapń( 6 mg); magnez( 2 mg)
  • maślanka: wyrównanie kolorytu skóry, zapobieganie anemii, zwalczanie stresu, poprawa kondycji kości, obniżanie ciśnienia krwi, łagodzenie zgagi
  • śliwki: błonnik( 1,4 g); witamina C( 9,5 g); wapń( 6 mg); magnez( 7 mg); fosfor( 16 mg); potas( 157 mg)
  • nać pietruszki: witamina E( 3,1 mg), witamina C( 177 mg); żelazo( 5 mg); apiol i mirystycyna(dezynfekcja organizmu)
  • olej z pestek dyni: wspomaganie walki z trądzikiem, kukurbitacyny uszkadzające układ nerwowy pasożytów ludzkiego ciała, normalizacja procesu oddawania moczu

 

SMACZNEGO !

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *