POKORA POMAGA ODNALEŹĆ NAJWIĘKSZE DOBRO

POKORA POMAGA ODNALEŹĆ NAJWIĘKSZE DOBRO

Witajcie Kochani!

Dzisiaj, na Waszą prośbę, opowiem o słynnym „cheat day”, skąd wzięła się ta tradycja oszukanych posiłków, po co się ją stosuje, do kogo jest skierowana i jak racjonalnie wprowadzić ją do swojej codziennej diety.

Czym tak właściwie jest cheat day?

Jest to powszechnie znany element diety- dzień (lub w przypadku cheat meal-posiłek), podczas którego częściowo odstępujemy od rygorystycznego przestrzegania swoich nawyków żywieniowych. Może być traktowany jako pewnego rodzaju nagroda, za trwanie w swoich postanowieniach, związanych z utratą wagi czy zdrowym odżywianiem.

Jaki jest cel stosowania oszukanego dnia/posiłku?

Głównym powodem, dla którego stosuje się tzw. oszukany posiłek jest pobudzenie tarczycy do dalszej pracy, nadanie jej „bodźca”, który sprawi,że nadal będzie nam służyła, rozpędzając metabolizm. Warto wiedzieć, że podczas diety nasz metabolizm zwalnia, ponieważ pozostajemy na deficycie kalorycznym, a masa naszego ciała w większości poświęcana jest na rzecz energii dla organizmu.  Kolejnym powodem jest potrzeba regeneracji mięśni, które na co dzień są w pełni aktywowane, by uzyskać wymarzoną sylwetkę na lata. To trochę jak ze znaną od czasów starożytnych metodą „złotego środka”- przez jeden dzień możemy powrócić do naszych ulubionych posiłków(niekoniecznie niskokalorycznych i zdrowych), by móc cieszyć się racjonalną dietą przez długi czas.

Jak często można stosować cheat day?

Oszukany dzień powinien być z góry zaplanowany, jak nasze codzienne posiłki i nie stosuje się go częściej, niż raz w tygodniu. Taka częstotliwość jest wystarczająca,aby nagrodzić siebie za każdy mały sukces i krok w stronę budowania zdrowych nawyków żywieniowych, przypomnieć tarczycy o tym,że powinna pracować nadal na naszą korzyść,a przy tym, nie naruszająca efektów naszych starań. Jak to mawia przysłowie- wilk syty i owca cała.

Czy cheat day może być „niebezpieczny” dla naszej diety i organizmu?

Osobiście uważam, że nie. Jedynym niebezpieczeństwem,które mogłoby wystąpić w przypadku stosowania się do oszukanych dni czy posiłków, jest brak samokontroli. Jeśli jednak już zdecydowaliśmy się przestrzegać diety, patrzeć na to co jemy, ile zjadamy, racjonalnie się odżywiać, wybierać zdrowsze produkty, to czemu mielibyśmy sami, na własne życzenie z tego zrezygnować? Skoro mamy na tyle silną wolę,która pozwoliła zrobić nam pierwszy krok i trwać w nim 6 dni, to 1 dzień, w którym pozwolimy sobie na odstępstwa od normy, zjedzenie czegoś niezdrowego,kalorycznego, nie powinien być dla nas momentem, w którym całkowicie porzucimy dotychczasowe zmagania. Wręcz przeciwnie! To idealny czas na to, by zregenerować mięśnie, odpocząć od codziennych zmagań, odstresować się, odprężyć, nie myśleć o kaloriach i zaleceniach…Z perspektywy każdego kolejnego tygodnia powinniśmy być coraz bardziej dumni z siebie,a myślę,że widząc zadowalające efekty, nie jest ciężko uśmiechnąć się do siebie i powiedzieć „Dam radę! Podoba mi się to,co robię.”

Mam nadzieję,że treściwe zebranie wielu informacji na temat oszukiwanego dnia pomoże Wam zadecydować,czy wprowadzić go do swojej codziennej diety,czy raczej nie czujecie się na tyle pewni,a obawy,że powrócicie do niekoniecznie zdrowych i dobrych nawyków żywieniowych są zbyt duże.Osobiście uważam,że warto próbować i wierzyć we własne możliwości, ponieważ jesteśmy tak silni,jak nasza wiara!

Dzisiaj propozycje prawdziwych „cheat meal’s” dla fanów zdrowego odżywiania oraz tych, którzy codziennie dbają o odpowiednią kaloryczność posiłków, a dla pozostałych ciekawe, tak uważam, pomysły na zaspokojenie głodu (nawet przez największe łasuchy) 😉

Do dzieła!

1. Burger obfitości (4 sztuki)

SKŁADNIKI:

(bułki)

  • mąka pszenna typ 500: 700g
  • suche drożdże: 7g
  • jajo: 1 sztuka
  • maślanka: 50 ml
  • woda(w temperaturze pokojowej !): 200ml
  • masło: 80g
  • cukier trzcinowy: 30g
  • przyprawy: sól

(kotlet)

  • wołowina: 400g
  • krakersy: 40g
  • jajo: 2 sztuki
  • przyprawy: kolorowy pieprz, sól, wędzona papryka, oregano

(sos)

  • czosnek: 5g
  • sok ananasowy: 200ml
  • sos sojowy: 15ml
  • sok z limonki: 10ml
  • cukier trzcinowy: 100g
  • cebula biała: 90g
  • whisky: 50ml
  • chilli: 5g
  • masło: 10g

(dodatki)

  • kalarepa: 150g
  • czerwona cebula: 105g
  • boczek: 100g
  • rukola: 150g
  • pomidor: 100g

PRZYGOTOWANIE:

  1. Do miski wlać wodę, dodać pół szklanki mąki, łyżkę cukru i drożdże oraz dokładnie wymieszać.
  2. Odstawić w ciepłe miejsce na 10 minut.
  3. Dodać pozostałe składniki na bułki(z wyjątkiem jaja) i dokładnie wymieszać(najlepiej drewnianą łyżką).
  4. Z powstałego, jednolitego ciasta uformować kulę i pozostawić na godzinę do wyrośnięcia.
  5. Podzielić ciasto na 4 części i z każdej uformować bułkę.
  6. Bułki ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w równych odstępach.
  7. Piekarnik nastawić na 190 stopni Celsjusza(na ten czas bułki przykryć ściereczką).
  8. Gotowe bułki posmarować roztrzepanym jajem i wstawić do nagrzanego piekarnika.
  9. Piec 15 minut,a następnie pozostawić do ostudzenia.
  10. W rondelku roztopić masło.
  11. Dodać posiekaną cebulę,chilli i czosnek, podsmażyć.
  12. Do rondelka dodać pozostałe składniki sosu i wymieszać.
  13. Zagotować do momentu rozpuszczenia się cukru.
  14. Podlać wodą(jeśli to konieczne) i zmniejszyć ogień.
  15. Sos gotować jeszcze 30 minut, do uzyskania konsystencji syropu.
  16. Pomidora, cebulę czerwoną i kalarepę pokroić w plastry.
  17. Rozgrzać patelnię grillową.
  18. Mięso i krakersy zmielić w maszynce.
  19. Dodać jajo, przyprawy i dokładnie wyrobić na jednolitą masę.
  20. Smażyć na patelni grillowej(czas zależny od ulubionego stopnia wysmażenia).
  21. Na rozgrzanej patelni grillować także boczek, cebulę,pomidora i kalarepę.
  22. Gotowe bułki hamburgerowe przeciąć w pół.
  23. Układać warstwami sos, rukolę, kotleta, kalarepę, boczek, pomidora i cebulę.
  24. Całość pokryć sosem i zamknąć drugą częścią bułki.

2. Nietypowe krokiety

SKŁADNIKI:

  • ziemniaki: 500g
  • jajo: 1 sztuka
  • mąka: 100g
  • ser ricotta: 100g
  • szpinak: 200g
  • filet z kurczaka: 200g
  • pomarańcza: 80g
  • chilli: 5g
  • czosnek: 5g
  • parmezan: 20g
  • płatki owsiane: 250g
  • olej rzepakowy: 30ml
  • przyprawy: pieprz cytrynowy, sól, wędzona papryka, tymianek

PRZYGOTOWANIE:

  1. Piekarnik nastawić na 180 stopni Celsjusza.
  2. Ziemniaki ugotować w mundurkach, odcedzić i przełożyć do miski.
  3. Na patelni rozgrzać tłuszcz.
  4. Dodać posiekany czosnek i chilli, podsmażyć.
  5. Dodać kurczaka i chwilę podsmażyć.
  6. Dodać posiekany szpinak oraz filety z pomarańczy.
  7. Doprawić i chwilę smażyć.
  8. Dodać do ziemniaków wraz z jajem i ricottą.
  9. Wszystkie składniki zmiksować za pomocą blendera.
  10. Do masy dodać mąkę i wyrobić zwartą masę.
  11. Płatki owsiane zmielić na „mączkę” i wymieszać ze startym parmezanem.
  12. Z utworzonej masy formować krokiety i obtaczać je w panierce z parmezanu i płatków.
  13. Układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
  14. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 15 minut do zrumienienia panierki.

Smacznego!

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *