PIERNIKOWY MAKOWIEC

PIERNIKOWY MAKOWIEC

Mak symbolizuje spokojny sen i odpoczynek, którego wszystkim w tym świątecznym okresie życzę: ponadto, przy okazji Wigilii, radosnych spotkań w gronie najbliższych i mnóstwo inspiracji do kreatywnych działań w kuchni!

SKŁADNIKI:
(spód ciasta)
mąka pszenna: 350 g
cukier puder: 100 g
masło: 250 g
żółtka: 3 sztuki
proszek do pieczenia: 5 g
Przyprawy: goździki, cynamon, imbir, ziele angielskie, kardamon, anyż, gałka muszkatołowa, pieprz
(masa makowa)
mak: 400 g
masło: 100 g
mąka tortowa: 50 g
jajo: 5 sztuk
cukier: 150 g
kakao: 10 g
ekstrakt migdałowy: 10 ml
bakalie: rodzynki, żurawina, siekane orzechy, jagody goji, śliwka suszona (ilość wg.uznania)
przyprawy: sól

PRZYGOTOWANIE:

  1. Goździki, pieprz, cynamon, kardamon, anyż, gałkę muszkatołową, ziele angielskie oraz imbir zmielić na drobno.
  2. Składniki na ciasto umieścić w misce i wyrobić na gładkie ciasto.
  3. Dodać zmielone przyprawy i dokładnie zagnieść.
  4. Nastawić piekarnik na 180 stopni z włączonym termoobiegiem.
  5. Wyrobione ciasto zawinąć w kulę i zabezpieczyć folią spożywczą.
  6. Przełożyć do lodówki (na czas rozgrzewania piekarnika).
  7. Schłodzone ciasto przełożyć na blaszkę i piec 15 minut w nagrzanym piekarniku.
  8. Mak zalać gorącą wodą i zmielić dwukrotnie.
  9. Żółtka oddzielić od białek.
  10. Do żółtek dodawać kolejno cukier, mak, masło, mąkę, kakao i ekstrakt migdałowy.
  11. Dobrze wymieszać.
  12. W osobnej misce ubić białka na sztywną pianę z dodatkiem soli.
  13. Delikatnie wmieszać w masę makową.
  14. Dodać bakalie i wymieszać ponownie.
  15. Masę makową wyłożyć na podpieczony spód.
  16. Wstawić do nagrzanego pieca i piec przez około godzinę.

Jaki zysk dla zdrowia?

  • mak: błonnik (19,5 g), żelazo (9,76 mg), magnez (347 mg), cynk (7,9 mg), miedź (1,63 mg), mangan (6,71 mg)
  • jagody goji: zmniejszanie insulinooporności, zapobieganie chorobom serca, obniżenie poziomu triglicerolów(„zły” cholesterol), hamowanie wzrostu zachorowalności na raka żołądka, poprawa stanu stawów, kości, włosów i paznokci
  • żurawina: błonnik (4,6 g), witamina C (13,3 mg), witamina E (1,2 mg), wapń (8 mg), magnez (6 mg), fosfor (13 mg)
  • śliwki: błonnik( 1,4 g); witamina C( 9,5 g); wapń( 6 mg); magnez( 7 mg); fosfor( 16 mg); potas( 157 mg)
  • jaja: żelazo (1,2 mg), magnez (10 mg), wapń (50 mg), potas (126 mg)
  • cynamon: poprawa funkcji poznawczych i pamięci, zwalczanie trądziku, zmniejszenie rozprzestrzeniania komórek nowotworowych, ulga w bólach reumatycznych
  • imbir: ograniczenie mdłości, leczenie objawów choroby lokomocyjnej, wspomaganie leczenia artretyzmu

SMACZNEGO !

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *