NIE PORÓWNUJ SIĘ Z INNYMI. DLA KAŻDEGO ZNAJDZIE SIĘ KTOŚ LEPSZY I GORSZY.

NIE PORÓWNUJ SIĘ Z INNYMI. DLA KAŻDEGO ZNAJDZIE SIĘ KTOŚ LEPSZY I GORSZY.

Witajcie Kochani!

Dzisiaj zapewne większość z Was ma wolne, pogoda dopisuje, to i temat na blogu łatwy i przyjemny-odpowiemy sobie na pytanie, co kryje się za długowiecznością ludzi ze wschodniej części świata.

Dodatkowo zbiór ciekawostek o kuchni wschodu oraz inspirujące do przygotowywania własnych dań tamtego regionu w Waszym zaciszu domowym.

Za „dietę długowieczności” uważa się dietę Okinawa, ponieważ to właśnie na wyspie o takiej nazwie,żyje najwięcej stulatków. Zatem, jakie są jej zasady?

  1. Kategoryzacja produktów: bardzo lekkie produkty = 0,8 kcal/g (herbata, szparagi) ; lekkie produkty = 0,8-1,5 kcal/g (ryby, brązowy ryż); średnio ciężkie produkty = 1,5-3 kcal/g(chude mięso,chleb); ciężkie produkty = 3-9 kcal/g (smażone potrawy,desery).
  2. Brak przejadania się: zaleca się jeść przede wszystkim produkty z 3 pierwszych grup, ale tylko do momentu lekkiego nasycenia(około 80%). W przypadku silnego odczucia głodu 10 minut po posiłku, należy zjeść przekąskę z pierwszej grupy.
  3. Magiczna „siódemka”: 7 porcji warzyw dziennie, 7 porcji produktów pełnoziarnistych lub roślin strączkowych dziennie, 7 km spacer każdego dnia(nie musi to być spacer jednorazowy, ważne, by w ciągu jednej doby przejść minimum 7 km).
  4. Aktywne życie towarzyskie: wyjazdy w góry, spacery, pikniki, wycieczki rowerowe, pływanie, zajęcia grupowe,gry (połączenie czasu spędzanego z najbliższymi wraz z umiarkowaną aktywnością fizyczną).
  5. Jedzenie bez pośpiechu: spokojne jedzenie sprawiające, że jeszcze w trakcie spożywania posiłku,czujemy się nasyceni.
  6. Różnorodność produktów: połączenie kuchni japońskiej, chińskiej i tajwańskiej (200 rodzajów produktów, z czego 35 spożywa się codziennie,a 18 regularnie).
  7. Flawonoidy jako podstawa diety: zawarte w soi,czerwonym winie, herbacie, kakao, nasionach lnu, aronii, żurawinie, jagodach, malinach, czarnych porzeczkach, jeżynach, truskawkach i owocach cytrusowych przeciwutleniacze, najsilniejsze z dotąd poznanych. Chronią przed atakiem wolnych rodników,co pozwala w zachowaniu młodości przez dłuższy czas.
  8. Dieta oparta na roślinach: aż 90% kalorii pochodzących z diety jest pochodzenia roślinnego.
  9. Bogactwo składników odżywczych: pomimo niskiej kaloryczności diety, jest ona bogata w składniki odżywcze, które pochodzą z grzybów shitake czy alg.
  10. Stopniowanie kaloryczności: dzień rozpoczyna się od najbardziej kalorycznego,a kończy najmniej kalorycznym daniem,aby w pierwszej połowie dnia żołądek mógł zacząć pracować nad całkowitym rozporządzeniu energią.

Jakie jeszcze produkty pomagają nam zachować długowieczność?

  1. Jaja: źródło protein, witaminy D,A,B2, B12, kwasu foliowego i jodu.
  2. Kozi ser: źródło protein, wapnia, witaminy D.
  3. Ryby: źródło kwasów omega-3.
  4. Bataty: źródło witaminy B5, B6.
  5. Świeże zioła: źródło kwasu foliowego i magnezu
  6. Tofu: źródło 8 cennych aminokwasów, żelaza i wapnia.
  7. Orzechy włoskie: źródło miedzi, magnezu, kwasu foliowego.
  8. Czarna fasola: źródło potasu, żelaza, magnezu, kwasu foliowego oraz błonnika.
  9. Glony: źródło żelaza i witaminy B12.
  10. Dziki ryż: źródło fosforu, magnezu oraz błonnika.
  11. Czosnek: źródło witaminy C, B6, magnezu, selenu i innych antyoksydantów.
  12. Krewetki: źródło cynku, selenu, magnezu i witaminy B12.
  13. Chilli: źródło witaminy C i A oraz antyoksydantów

Czas na ciekawostki:

SUSHI – japońska potrawa złożona z gotowanego ryżu zaprawionego octem ryżowym i najróżniejszych dodatków (surowe owoce morza, wodorosty nori, kawałki warzyw, ryb, grzybów, jajek ); odmiana sashimi
RYŻ DO SUSHI – najlepiej nadaje się ten z krótkimi, okrągłymi ziarnami, które odpowiednio kleją się po ugotowaniu
TEMPURA – rodzaj panierki, w której możemy smażyć warzywa, owoce morza oraz kurczaka; popularna jako dodatek do sushi; przed smażeniem powinna być odpowiednio schłodzona, by zachować chrupkość gotowej potrawy
DZIELENIE SIĘ JEDZENIEM – naturalny gest podczas jedzenia sushi; odbywa się wobec określonych standardów; podawanie naczynia z jedzeniem, a nie wydzielonego kawałka potrawy; symboliczny związek z podawaniem kości zmarłego przez członków rodziny podczas ceremonii pogrzebu; chwytanie ofiarowanego jedzenia końcami pałeczek, które trzymamy w ręku
JEDZENIE RĘKOMA – chwytanie kawałków potrawy jedynie trzema palcami : kciukiem, palcem wskazującym i palcem środkowym
JEDZENIE PAŁECZKAMI – brak wskazywania na kogoś pałeczkami; podczas jedzenia zupy najpierw należy wyjąć makaron i dodatki,a na końcu wypić bulion; głośne „siorbanie” uznawane jest za pochwałę kucharza lub gospodyni; brak wbijania pałeczek bezpośrednio w jedzenie
PAPIER RYŻOWY – otrzymywany z rozmoczonych ziaren ryżowych; masa po ścięciu suszona jest na słońcu na bambusowych matach
BAMI GORENG – tradycyjne danie kuchni indonezyjskiej; makaron połączony z mięsem z kurczaka, marchewką, selerem, czerwoną i żółtą papryką oraz zieloną fasolą i aromatycznymi przyprawami
NASI GORENG – tradycyjne danie kuchni malajskiej; w dosłownym tłumaczeniu smażony ryż; podawany z ulubionymi dodatkami warzywnymi
SOS TERIYAKI – doskonale pasuje do sushi; połączenie sosu sojowego, słodkiego miodu i ostrego aromatu imbiru; może być wykorzystywany podczas marynowania mięs; nadaje potrawom orientalny charakter
ZUPA MISO – tradycyjna zupa japońska na bazie pasty sojowej; dodatkowe składniki zupy powinny odzwierciedlać panującą porę roku; zupa ma podkreślać kontrasty pomiędzy kolorem, smakiem i konsystencją
SOS OSTRYGOWY – przygotowywany na bazie ekstraktu z gotowanych ostryg; gęsty i ciemnobrązowy; ma słodko – słony smak; pasuje do mięs, owoców morza, sałatek i dań wegetariańskich
CZARNY SEZAM – nasiona o słodkim, orzechowym smaku; brak gorzkiej nuty; intensywniejszy w smaku niż biały; wszechstronnie używany; pozytywnie wpływa na włosy i skórę; zawiera wiele składników odżywczych
SOS SOJOWY – specyficzny smak; idealny dodatek do sushi; należy pamiętać by zamaczać kawałki stroną ryby, a nie ryżu
WASABI – jasnozielony korzeń rosnący w zimnych górskich potokach; pilnie strzeżony w uprawach japońskich; inaczej zwany chrzanem japońskim; wyrazisty smak
IMBIR DO SUSHI – spożywany pomiędzy różnymi rodzajami sushi; oczyszczenie kubków smakowych= przygotowanie kubków smakowych na kolejne doznanie
NAPÓJ DO SUSHI – białe wina; riesling; wytrawne szampany; oczyszczanie kubków smakowych przed kolejnymi rodzajami potrawy
SAKE – japońskie wino ryżowe; pite przed lub po konsumpcji; najlepsze schłodzone; subtelny smak
SEZAM – nasiona; mogą być jedzone suszone, gotowane lub pieczone; pasują do sałatek, panierek; dodanie chrupkości potrawom
BAMBUS – symbol długowieczności i czystości; delikatne pędy; słodki smak; bardzo chrupkie; dodatek do sałatek, dań smażonych i duszonych
GRZYBY MUN – działanie zdrowotne; pomoc przy przeziębieniach; wzmacnianie psychiki; stymulacja układu odpornościowego
MAKARON CHIŃSKI – cienkie, przezroczyste nitki; podczas smażenia nabiera chrupkości
TOFU – twarożek sojowy; otrzymywany z mleka sojowego; źródło białka; niskokaloryczna przekąska; dodatek do dań obiadowych, sałatek; może być podane na zimno lub na ciepło; nadaje się do smażenia, pieczenia i gotowania; ożywienie smaku przez dodatek różnorodnych przypraw
SATAY – grillowany szaszłyk z różnych rodzajów mięsa; marynowany w mieszance curry, chilli i kolendry; narodowa potrawa Indonezji; popularny w Singapurze, Filipinach, Tajlandii; najlepiej komponuje się z lekko pikantnym sosem z orzeszków ziemnych
LIMONKA – pozbawiona pestek; kwaśniejszy sok niż sok cytryny; nutka goryczy; dekoracja i wzbogacenie smaku drinków; dodatek do pieczonych ryb, słodkich wypieków, past i sosów; delikatna i cienka skórka
SOS RYBNY – idealny z dodatkiem imbiru, chilli i czosnku; nie można wylewać go bezpośrednio na patelnię, ze względu na silny aromat; wzbogacenie smaku zup z owoców morza; dodatek do dressingu sałatkowego; marynata z jego dodatkiem zmiękcza drób w ekspresowym tempie; mięso nie ma rybnego smaku, jest kruche i soczyste
MLEKO KOKOSOWE – wykorzystywane do dań typu curry, zup i sosów; substytut śmietanki do kawy; polepszenie wyglądu włosów i skóry; otrzymywane poprzez zalanie wrzątkiem miąższu z kokosa i odciśnięcie przez gazę
GRZYBY SHIMEJI – nasada nie jest jadalna, więc należy ją odciąć; dania z ich dodatkiem zyskują orzechową nutę
GRZYBY SHIITAKE – inaczej zwane eliksirem życia; chińskie grzyby długowieczności; najstarsze uprawiane przez człowieka grzyby; zawartość antybiotyków – lentinan; przeciwdziałanie wirusom grypy; przeciwdziałanie niektórym typom nowotworów
LIŚCIE KAFFIRU – cytrynowy aromat; nadają potrawom świeżości; wzbogacają smak dań z drobiu, ryb i owoców morza
PHYSALIS – wiśnia peruwiańska; rodzynek brazylijski; owoc zamknięty w płatkach; dekoracja tortów i ciast; zawartość wielu witamin
NAPÓJ ALOESOWY – schłodzony orzeźwia i gasi pragnienie; dobry dla osób narażonych na stres, przewlekle chorych lub o obniżonej odporności organizmu; poprawia wygląd skóry
NAPÓJ KOKOSOWY – nawadnia organizm i orzeźwia; dodaje energii; właściwości izotoniczne; bogactwo składników mineralnych i witamin
LASSI – indyjski i pakistański napój na bazie jogurtu naturalnego, wody i miąższu z mango
KARDAMON – jedna z najdroższych przypraw świata; afrodyzjak; użycie w medycynie; zapach pobudza wyobraźnię; królowa przypraw
PIWO ASAHI – wyraźna gorycz; intrygujący i bardzo orzeźwiający smak
PIWO SINGHA – tajlandzki lager; intensywny słodowy zapach; świeży smak; nutka słodyczy; posmak biszkoptu
PIWO KIRIN ICHIBAN – słabo wyczuwalna goryczka; delikatny lekki smak

Dobrze, w takim razie przekładając teorię w praktykę, zaszalejcie ze smakami w swoich kuchniach!

1.Naleśniki kokosowe:(ok.20 sztuk):

SKŁADNIKI:

(ciasto)

  • piwo SINGHA(dostępne w Polsce): 330ml
  • mleko ryżowe: 300ml
  • jaja: 2 sztuki
  • cukier trzcinowy: 20g
  • mąka wrocławska: 300g
  • olej rzepakowy: 50ml
  • sól

(farsz)

  • biały ser twarogowy: 250g
  • żółtko: 1 sztuka
  • mleko kokosowe: 50ml
  • liście kaffiru: 2 sztuki

PRZYGOTOWANIE:

  1. Wszystkie składniki na ciasto naleśnikowe dokładnie zmiksować.
  2. Rozgrzać patelnię.
  3. Z powstałej masy usmażyć naleśniki.
  4. Piekarnik nastawić na 160 stopni Celsjusza.
  5. Ser twarogowy zmielić dwukrotnie wraz z liśćmi kaffiru.
  6. Przełożyć do miski i dokładnie rozetrzeć z żółtkiem.
  7. Dodać mleko kokosowe i dokładnie wymieszać.
  8. Na każdego usmażonego naleśnika nakładać farsz i ciasno zawinąć.
  9. W przygotowanym naczyniu żaroodpornym ułożyć zawinięte naleśniki.
  10. Wstawić do nagrzanego piekarnika i podpiec(ok.10 minut).

Ps.

  1. Mleko ryżowe z powodzeniem można zastąpić innym mlekiem roślinnym lub zwierzęcym, jednak moim zdaniem, ryżowe mleko dobrze wkomponowało się w smak tego ciasta,stąd taki wybór.

2. Herbaciany biszkopt (forma kwadratowa: 25×25 cm):

SKŁADNIKI:

(ciasto)

  • jaja: 5 sztuk
  • mąka pszenna: 200g
  • skrobia ziemniaczana: 50g
  • miód: 30g
  • herbata matcha w proszku: 20g

(masa)

  • tofu: 400g
  • mleko kokosowe: 40ml
  • syrop klonowy: 20ml
  • sok z cytryny: 10ml
  • laska wanilii

(pasta daktylowa)

  • daktyle: 200g
  • kardamon

dodatkowo:

  • banan: 2 sztuki

PRZYGOTOWANIE:

  1. Piekarnik nastawić na 170 stopni Celsjusza.
  2. Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywną pianę.
  3. Dodać kolejno żółtka, cały czas ubijając.
  4. Dodać przesianą herbatę, nadal ubijając.
  5. Dodać obydwa rodzaje przesianych mąk, nadal ubijając masę biszkoptową.
  6. Na końcu dodać miód i delikatnie wymieszać.
  7. Ciasto przelać do przygotowanej formy i wstawić do nagrzanego piekarnika.
  8. Piec 30-40 minut.
  9. Mleko kokosowe zagotować razem z tofu.
  10. Zagotowane składniki przełożyć do miski i dokładnie zmiksować z pozostałymi składnikami na masę za pomocą blendera.
  11. Krem do ciasta schłodzić w lodówce.
  12. Daktyle namoczyć i zmiksować z kardamonem.
  13. Banana pokroić w plastry.
  14. Ostudzony biszkopt przekroić na 2 części.
  15. Ciasto przełożyć masą z tofu oraz pastą daktylową.
  16. Udekorować bananami.

Ps.

  1. Jeśli chcecie mieć pewność,że biszkopt nie opadnie, upuśćcie gorące ciasto(w formie)z wysokości około 30 cm na podłogę. Później włóżcie ponownie do piekarnika(już wyłączonego) i zostawcie uchylone drzwiczki-poczekajcie, aż samoczynnie biszkopt wystygnie.

Smacznego!

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *