KOCHAJ I POWIEDZ TO SWOIM ŻYCIEM

KOCHAJ I POWIEDZ TO SWOIM ŻYCIEM

Dzisiaj kilka słów na temat tłuszczy, które spożywamy każdego dnia. Czy powinny być powodem naszych zmartwień? Czy faktycznie powinniśmy ich unikać? Czy to one sprawiają,że tyjemy? Właśnie na tego typu pytania postaram się Wam odpowiedzieć w poniższym poście.

Jakie są rodzaje tłuszczów ?

  • nasycone – złe tłuszcze – podnoszenie poziomu cholesterolu LDL – zwiększenie ryzyka zawału serca
  • nienasycone – dobre tłuszcze – obniżanie stężenia cholesterolu – utrzymywanie poziomu cholesterolu na prawidłowym poziomie
    tłuszcze trans

Dieta niskotłuszczowa, z czym się wiąże :

  • spożycie zbyt dużych ilości tłuszczów – ponad 1/3 energii dostarczana organizmowi
  • pokrywanie 30 % dziennego zapotrzebowania na energię – 10% z tłuszczów nasyconych
  • osoby odchudzające się : 20 – 25 % energii dostarczanej dziennie
  • wysoka kaloryczność tłuszczów
  • redukcja tłuszczów nasyconych i trans
  • ćwiczenia fizyczne

Czym różni się zły cholesterol od dobrego ?

cholesterol LDL (lipoproteiny o małej gęstości) – niekorzystny wpływ na zdrowie

  • odkładanie się w ścianach naczyń krwionośnych
  • przyczynianie się do rozwoju miażdżycy
  • zwiększenie ryzyka zawału serca i udaru mózgu

cholesterol HDL (lipoproteiny o dużej gęstości) – korzystny wpływ na zdrowie

  • usuwanie złego cholesterolu z naczyń krwionośnych do wątroby
  • wydalanie LDL z organizmu

Tłuszcze omega – 3 i omega – 6 :

  • niezbędne tłuszcze wielonienasycone
  • obowiązkowe w diecie
  • brak produkcji przez organizm
  • kluczowa rola w pracy mózgu
  • rozwój fizyczny i normalny wzrost
  • stosunek 1:1 – obecnie spożywamy 15 razy więcej tłuszczów omega – 6 niż omega – 3
  • zmniejszenie ryzyka stanów zapalnych
  • pomoc w problemach psychicznych (schizofrenia)
  • zaburzenia stosunku – rozwój chorób : astma oskrzelowa, zapalenia stawów, depresja, nowotwory złośliwe, choroba niedokrwienna serca
  • omega – 3 : makrela, łosoś, tuńczyk, siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie
  • omega – 6 : mięso, oleje roślinne, margaryny

Mity na temat tłuszczów :

  1. OD TŁUSZCZÓW SIĘ TYJE . – tłuszcze co prawda dostarczają najwięcej energii, bo aż 9 kcal na gram, ale każdy produkt spożywany w nadmiarze może powodować tycie
  2. DIETA BEZTŁUSZCZOWA JEST ZDROWA – tłuszcze są niezbędne do życia, dostarczają potrzebnych kwasów tłuszczowych, witamin i dużej dawki energii, liczy się jedynie rodzaj spożywanych tłuszczów
  3. MASŁO JEST ZDROWSZE OD MARGARYNY. – margaryny produkowane są ze zdrowych tłuszczów, zawierają mniej tłuszczów nasyconych i bardzo mało tłuszczów trans
  4. BEZTŁUSZCZOWY CZYLI BEZ KALORII. – wiele przetworzonych produktów beztłuszczowych zawiera więcej cukru (dodawanego dla poprawy smaku), co oznacza, że dostarczają tyle samo lub nawet więcej kalorii niż podobne produkty z tłuszczem

Jak spożywać mniej tłuszczu :

  • kupowanie produktów o obniżonej zawartości tłuszczu
  • usuwanie skóry z mięsa
  • kupowanie chudych gatunków mięsa
  • smarowanie dna naczyń lub potraw tłuszczem (zamiast wlewania tłuszczu na dno naczynia)
  • usuwanie widocznego tłuszczu z mięsa
  • jedzenie „na mieście” maksymalnie 2 razy w miesiącu (kontrola nad dodatkiem tłuszczu)
  • dodawanie do potraw soczewicy, grochu i fasoli 2 razy w tygodniu (ograniczenie wchłaniania tłuszczów)
  • ograniczenie ilości potraw smażonych w głębokim tłuszczu
  • zjadanie ciastek, chipsów, potraw w cieście najwyżej raz w tygodniu(ograniczenie spożywania tłuszczów)

Gdzie można znaleźć tłuszcze ?

  1. Tłuszcze nasycone – pełnotłuste mleko, jogurty, sery, skóra kurczaka, ciastka, babeczki, olej kokosowy, olej palmowy, tłuste mięsa, dania typu fast food, potrawy smażone zanurzeniowo
  2. Tłuszcze trans – margaryny, utwardzane tłuszcze, jagnięcina, wołowina, mleko, jogurty, sery, herbatniki, ciasta
  3. Tłuszcze jednonienasycone – olej rzepakowy, olej z orzechów ziemnych, oliwa z oliwek, awokado, orzechy, migdały
  4. Tłuszcze wielonienasycone – ryby, owoce morza, oleje roślinne, pestki, orzechy

Skoro sprawa tłuszczu w naszej diecie została wyjaśniona, to czas na przepis.

Nic nie poprawia porannego nastroju tak, jak zapach świeżo upieczonych bułek. Pomimo, iż mój przepis jest pracochłonny, to uważam, że warto wystawić swą cierpliwość na próbę – obiecuję, że nie zapomnicie tego aromatu i smaku, co więcej, będziecie chcieli powracać do pieczenia tych uroczych bułek.To co, zaczynamy?

SKŁADNIKI:

(zaczyn)

  • woda: 260 ml
  • mąka pszenna: 240 g
  • drożdże suszone instant: 2 g

(ciasto właściwe)

  • mąka pszenna: 180 g
  • cukier: 8 g
  • sól: 10 g
  • drożdże suszone instant: 2 g

(dodatkowo)

  • soda: 5 g
  • cukier: 40 g
  • białko jaja

PRZYGOTOWANIE:

  1. Wszystkie składniki na zaczyn dokładnie wymieszać za pomocą drewnianej łyżki.
  2. Misę z ciastem przykryć ściereczką i odstawić na 24 godziny.
  3. Do zaczynu dodać składniki na ciasto właściwe.
  4. Zagnieść ciasto na gładką, aksamitną masę.
  5. Przełożyć do miski i przykryć ściereczką.
  6. Odstawić na 2 godziny.
  7. Po wyrośnięciu ciasta, wstawić misę na noc do lodówki.
  8. Ciasto wyjąć z lodówki i pozostawić w temperaturze pokojowej do 30 minut.
  9. Ciasto podzielić na 10-12 bułeczek.
  10. Każdą bułeczkę ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w niewielkich odstępach.
  11. Odstawić do wyrośnięcia na 30 minut.
  12. Piekarnik nastawić na 230 stopni.
  13. W dużym garnku zagotować wodę.
  14. Dodać sodę i cukier.
  15. Do wrzątku włożyć bułeczki i gotować 3 minuty z jednej strony.
  16. Następnie przełożyć na przygotowaną wcześniej blachę do pieczenia.
  17. Posmarować roztrzepanym białkiem.
  18. Wstawić do piekarnika, piec 5 minut.
  19. Zredukować temperaturę do 210 stopni Celsjusza.
  20. Piec 15 minut.

Smacznego!

Powiązane wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *