CIERPLIWY DO CZASU DOZNA PRZYKROŚCI,ALE PÓŹNIEJ RADOŚĆ DLA NIEGO ZAKWITNIE

CIERPLIWY DO CZASU DOZNA PRZYKROŚCI,ALE PÓŹNIEJ RADOŚĆ DLA NIEGO ZAKWITNIE

Witajcie Kochani!

Często zdarza się, że kupujemy jakieś owoce, warzywa, przyprawy czy produkty, gdyż słyszymy coraz więcej tzw. „plusów” z ich jedzenia czy też dodawania do tradycyjnych potraw. Jednakże każdy z nas ma inne poczucie smaku i nie zawsze zakup okazuje się być od razu przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Myślę,że jednym z takich owoców jest awokado – rozpowszechnione dzięki wielu dziękczynnym właściwościom. A dokładnie jakim? Zaraz się przekonacie!

Na początek 3 ciekawostki o awokado:

  • jest to owoc, nie warzywo,
  • w niektórych rejonach świata, ze względu na swój kształt i charakterystyczny wygląd skórki, nazywane jest gruszką aligatora,
  • znajduje się na liście stworzonej przez EWG(Environmental Working Group)jako jeden z nieorganicznych owoców, w których prawie nie wykrywa się pozostałości pestycydów, co, prościej ujmując, oznacza,że jest owocem niemodyfikowanym genetycznie

Dobrze, to teraz coś więcej o składnikach odżywczych:

  • kwasy tłuszczowe omega-3,
  • witamina E,
  • betasitosterol – fitoskładnik,
  • witamina B6,
  • kwas foliowy,
  • luteina – karotenoid,
  • potas,
  • kwas oleinowy,
  • błonnik,
  • polifenole i flawonoidy,
  • glutation – antyoksydant,
  • likopen,
  • beta-karoten.

Jakie powiązanie ma to z naszym zdrowiem?

  • cofanie choroby Alzheimer’a(we wczesnym stadium) lub łagodzenie jej objawów,
  • wzmocnienie serca,
  • obniżanie ciśnienia krwi,
  • obniżanie poziomu LDL(zły cholesterol)przy jednoczesnym wzroście poziomu HDL(dobrego cholesterolu),
  • regulacja aminokwasów(Np. homocysteiny, której zbyt duża zawartość zwiastuje problemy z sercem),
  • rozwój mózgu i innych narządów płodu(podczas ciąży),
  • zmniejszenie ryzyka udaru,
  • ochrona oczu przed stresem oksydacyjnym,
  • zapobieganie chorobom takim jak zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej,
  • zapobieganie lub „odwrócenie” insulinooporności,
  • zapobieganie nagłym „skokom cukrowym”we krwi,
  • działanie przeciwzapalne,
  • wspieranie wątroby,
  • wzmocnienie systemu immunologicznego(odpornościowego),
  • uzupełnianie i „odzyskiwanie” przeciwutleniaczy w ciele,
  • zmniejszenie stanów zapalnych żołądka,
  • zapobieganie rakowi prostaty.

Pomyślałam,że dobrym pomysłem będzie przygotowanie dla Was kilku wariantów na wykorzystanie tego, jakże wdzięcznego produktu, w Waszej kuchni,abyście mogli na różne sposoby spróbować przekonać się do częstszego sięgania po awokado. Piszcie, czy udało mi się przekonać Was do jedzenia awokado, a może macie już swojego „przepisowego faworyta”? Tak czy inaczej, mam nadzieję,że zainspiruje Was do stworzenia własnej kompozycji z wykorzystaniem tego owocu- powodzenia!

1. GUACAMOLE :

  • awokado (1 sztuka)
  • limonka (1 sztuka)
  • pomidor (1 sztuka)
  • cebula szalotka (1 sztuka)
  • oliwa z oliwek (15 ml)
  • przyprawy : papryka ostra, kolendra, sól, pieprz

Awokado rozgnieść widelcem. Skropić sokiem z limonki. Pomidora pokroić w kostkę. Cebulę drobno posiekać. Połączyć z rozgniecionym awokado. Dodać przyprawy i oliwę z oliwek. Dobrze wymieszać.

2. MAKARON Z AWOKADO :

  • makaron (500 g)
  • awokado (2 sztuki)
  • limonka (1 sztuka)
  • czosnek (2 ząbki)
  • suszone pomidory (40 g)
  • bazylia (pęczek)
  • oliwa z oliwek (30 ml)
  • sól, pieprz

Makaron ugotować w osolonej wodzie z dodatkiem oliwy. Z limonki wycisnąć sok. Czosnek obrać. Awokado, sok z limonki, czosnek, suszone pomidory, oliwę z oliwek i bazylię zmiksować za pomocą blendera. Doprawić. Wymieszać. Połączyć z ugotowanym makaronem.

3. PIZZA Z AWOKADO :

(ciasto)

  • mąka (300 g)
  • drożdże (21 g)
  • cukier (1/2 łyżeczki)
  • oliwa z oliwek (60 ml)
  • ciepła woda (150 ml)
  • sól
  • mąka do podsypywania

(sos pomidorowy)

  • pomidory w puszce (1)
  • oliwa z oliwek (30 ml)
  • sól(1/2 łyżeczki)
  • cukier(1/2 łyżeczki)
  • zioła prowansalskie(1/2 łyżeczki)
  • bazylia (1/2 pęczka)
  • pieprz

(dodatkowo)

  • awokado (2 sztuki)
  • jajo (2 sztuki)
  • szynka z indyka (200 g)
  • mozzarella (300 g)

Drożdże rozpuścić w wodzie z cukrem. Przykryć i odstawić na 15 minut. Z mąki, soli, oliwy i rozrobionych drożdży wyrobić ciasto. Przykryć i odstawić do podwojenia objętości. Piekarnik nastawić na temperaturę 225 stopni Celsjusza. Przygotować 4 blachy do pizzy (jeśli robimy pizze kwadratowe, to wyłożyć pergaminem 2 blachy).Składniki na sos zmiksować za pomocą blendera. Awokado obrać i pokroić w plastry. Jaja ugotować na twardo. Szynkę z indyka pokroić w paski. Ser typu mozzarella zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Wyrośnięte ciasto podzielić na części. Posmarować sosem pomidorowym. Rozłożyć pozostałe składniki. Posypać serem mozzarella. Piec w nagrzanym piekarniku 18 minut.

4. FASZEROWANE OWOCE :

  • awokado (6 sztuk)
  • tuńczyk w puszce (1 puszka)
  • cebula (1 sztuka)
  • zielony groszek w puszce (150 g)
  • kukurydza w puszce (150 g)
  • pomidor (1 sztuka)
  • jajo (1 sztuka)
  • cytryna (1 sztuka)
  • sól, pieprz

Jajo ugotować na twardo i pokroić w kostkę. Pomidora pokroić w kostkę. Cebulę drobno posiekać. Wycisnąć sok z cytryny. Tuńczyka przełożyć do miski. Dodać pozostałe składniki. Doprawić. Dobrze wymieszać. Awokado przeciąć wzdłuż i pozbawić pestki. Farsz układać w miejscu pestki.

5. Z KREWETKAMI :

  • awokado (2 sztuki)
  • krewetki królewskie (6 sztuk)
  • czosnek (2 ząbki)
  • oliwa z oliwek (75 ml)
  • limonka (1/2)
  • bazylia, słodka papryka, sól, pieprz

Awokado pokroić wzdłuż i usunąć pestki. Do miseczki wlać oliwę, dodać starty czosnek i pozostałe przyprawy. Wymieszać. Krewetki oczyścić i zanurzyć w sosie. Smażyć na rozgrzanej patelni i układać w miejscu pestki. Skropić sokiem z limonki.

6. TORTILLA :

  • placki na tortille (2 sztuki)
  • pierś indyka (1 sztuka)
  • papryka czerwona (1 sztuka)
  • awokado (1 sztuka)
  • majonez (45 g)
  • musztarda (15 g)

Piekarnik nastawić na temperaturę 150 stopni Celsjusza. Majonez wymieszać z musztardą. Pierś z indyka, paprykę i awokado pokroić w paski. Placki posmarować sosem majonezowym. Ułożyć pozostałe składniki. Zawinąć. Piec 3 minuty.

7. CHŁODNIK :

  • ogórek zielony (3 sztuki)
  • awokado (1 sztuka)
  • szczypiorek (pęczek)
  • mięta świeża (30 g)
  • maślanka (250 ml)
  • woda – opcjonalnie
  • sól, pieprz

Ogórka i awokado pokroić na mniejsze cząstki. Wszystkie składniki zmiksować za pomocą blendera. Jeśli chłodnik wyszedł zbyt gęsty – dolać wody. Schłodzić w lodówce co najmniej 20 minut.

8. SAŁATKA 1 :

  • awokado (1 sztuka)
  • figi (5 sztuk)
  • żółty ser, Np. Gouda (250 g)
  • sałata (1 główka)
  • oliwa z oliwek (15 ml)
  • ocet winny (15 ml)
  • sól, pieprz

Sałatę porwać na kawałki. Ser zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Awokado i figi pokroić w plastry. Dodać do sałaty. W miseczce wymieszać oliwę z octem i przyprawami. Sosem skropić sałatkę i wymieszać.

9. SAŁATKA 2 :

  • jarmuż (4 większe garści)
  • pomidor (2 sztuki)
  • papryka czerwona (1 sztuka)
  • awokado (1 sztuka)
  • biała część pora(1 sztuka)
  • oliwa z oliwek (15 ml)
  • pestki dyni (30 g)
  • sól

Wszystkie składniki oprócz pestek drobno pokroić i przełożyć do miski. Skropić oliwą. Posypać pestkami dyni.

10. SAŁATKA 3 :

  • ugotowana soczewica (250 g)
  • awokado (1 sztuka)
  • suszone pomidory (3 sztuki)
  • kiszony ogórek (1 sztuka)
  • sałata rzymska (kilka liści)
  • zalewa z suszonych pomidorów (30 ml)
  • sól

Awokado, pomidory i ogórka pokroić w kostkę. Porwać liście sałaty i przełożyć do miski. Dodać soczewicę i pokrojone owoce i warzywa. Doprawić. Skropić zalewą i wymieszać.

11. SORBET :

  • woda (250 ml)
  • cukier puder (250 g)
  • awokado (2 sztuki)
  • limonka (2 sztuki)
  • kolendra świeża (60 g)

Awokado i kolendrę drobno posiekać. Wycisnąć sok z limonki. Ugotować wodę z cukrem. Dodać pozostałe składniki i dobrze wymieszać. Przelać do plastikowych pojemników i zamrozić(podczas mrożenia 2 – krotnie zmiksować).

12. PASTA :

  • zielona soczewica (200 g)
  • cebula (1 sztuka)
  • awokado (1 sztuka)
  • rukola (garść)
  • oliwa z oliwek (30 ml)
  • sól, pieprz

Soczewicę zalać wrzątkiem. Odstawić na 30 minut, odcedzić i gotować 15 minut. Awokado i cebulę drobno pokroić. Wszystkie składniki dobrze zmiksować za pomocą blendera. Doprawić i wymieszać.

13. MAJONEZ :

  • awokado (2 sztuki)
  • bazylia świeża (garść)
  • oliwa z oliwek (30 ml)
  • czosnek (ząbek)
  • sól, pieprz

Wszystkie składniki zmiksować na konsystencję majonezu.

14. KOKTAJL :

  • ogórek (1 sztuka)
  • awokado (1/2 sztuki)
  • seler naciowy (laska)
  • banan (1 sztuka)
  • cytryna (1/2 sztuki)
  • woda (100 ml)

Ogórka, awokado, seler i banana pokroić na mniejsze kawałki. Przełożyć do miski. Dolać sok wyciśnięty z cytryny i wodę. Zmiksować za pomocą blendera.

15. MLECZNY KOKTAJL :

  • awokado (1 sztuka)
  • mleko (125 ml)
  • miód (15 g)
  • ekstrakt z wanilii (2,5 ml)
  • cytryna (1/2 sztuki)

Awokado pokroić na mniejsze kawałki i przekładamy do miski. Dodać sok wyciśnięty z cytryny i pozostałe składniki. Zmiksować.

16. CZEKOLADOWY KREM :

  • awokado (1 sztuka)
  • banan (2 sztuki)
  • mleko (60 ml)
  • cukier (15 g)
  • kakao (45 g)

Wszystkie składniki zmiksować za pomocą blendera.

Ps.

A jeśli mimo Waszych usilnych starań stwierdzicie,że awokado nie jest dla Was- nic straconego!

Możecie z powodzeniem zrobić sobie maseczkę z awokado i poczuć w sobie „tę moc”…HULK’A.

Udanego wieczoru i smacznego!

Powiązane wpisy:

2 comments on “CIERPLIWY DO CZASU DOZNA PRZYKROŚCI,ALE PÓŹNIEJ RADOŚĆ DLA NIEGO ZAKWITNIE”

  1. Magdalena napisał(a):

    Genialny pomysł na majonezowy sos do kanapek! trzeba wypróbować!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *